ANALISIS PENGARUH GAYA HIDUP DIGITAL, KEMUDAHAN TEKNOLOGI, PROMOSI, DAN MANFAAT CASHLESS TERHADAP PENGGUNAAN DIGITAL PAYMENT QUICK RESPONSE INDONESIA STANDARD (QRIS) OLEH MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI DAN BISNIS UNIVERSITAS BUNG HATTA
Keywords:
Digital lifestyle, technology ease, promotion, cashless benefits, QRISAbstract
This study aims to analyze the influence of digital lifestyle, technology ease, promotion, and
cashless benefits on the use of Quick Response Indonesia Standard (QRIS) among students of
the Faculty of Economics and Business, Bung Hatta University. The research employed a
quantitative approach with multiple linear regression analysis. A sample of 385 students was
determined using purposive sampling. The results indicate that partially, digital lifestyle,
technology ease, promotion, and cashless benefits have a positive and significant effect on
QRIS usage. Simultaneously, the four variables significantly affect QRIS usage with an F
value of 248.873 and a significance level of 0.000. The coefficient of determination (R²) of
0.821 shows that 82.1% of the variation in QRIS usage can be explained by the research model.
The most dominant factor is cashless benefits.These findings highlight that digital lifestyle,
technology ease, promotion, and cashless benefits play an essential role in encouraging QRIS
adoption among students.
References
Abdillah, A., Basuki, H., Santoso, W. I., Sukresna, I. M., & Indriani, F. (2024). Utilization of
Digital Banking Services for Generation Z Economic Sustainability. Research Horizon,
(4), 11–22.
Agustina, K. E., & Musmini, L. S. (2022). Pengaruh Pengetahuan, Kemudahan Penggunaan,
dan Kredibilitas Terhadap Minat Penggunaan Quick Response Code Indonesian Standard
(Qris) (Studi Pada Generasi Z Di Provinsi Bali). VJRA, 11(2), 2686–1941.
Akhyar, R. A., & Sisilia, K. (2023). Pengaruh Persepsi Manfaat Dan Persepsi Kemudahan
Terhadap Keputusan Penggunaan Pembayaran Digital Quick Response Code Indonesian
Standard (QRIS). Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(4), 3944–3953.
Alfani, R. S., & Ariani, K. R. (2023). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Risiko,
dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Menggunakan Uang Elektronik (QRIS). Jurnal
Ilmiah Edunomika, 8(1), 1–8.
Arikunto. (2019). Prosedur Penelitian. Rineka Cipta.
Astuti, R., & Hasbi, M. (2020). Pengaruh Gaya Hidup dan Word of Mouth Terhadap Keputusan
Pembelian Sepeda Pada Situasi Covid 19 Di Kota Medan. Jurnal Ecodemica: Jurnal
Ekonomi, Manajemen, Dan Bisnis, 127–135.
Aziz, M., Arifin, Z., Hwihanus, & Ratnawati, T. (2024). Pengaruh Sosial Budaya Persepsi
Kemudahan dan Kepercayaan Pedagang terhadap Minat Menggunakan QRIS sebagai
Metode Pembayaran Cashless. COMSERVA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian
Masyarakat, 3(10), 3960–3966.
Azzahroo, R. A., & Estiningrum, S. D. (2021). Preferensi Mahasiswa dalam Menggunakan
Quick Response Code Indonesia Standard (QRIS) sebagai Teknologi Pembayaran. Jurnal
JURNAL ...................................
ISSN: xxxx-xxxx (media online)
Manajemen Motivasi, 17(1), 10–17.
Bank Indonesia. (2019). Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS). Bank Indonesia.
https://www.bi.go.id/id/fungsi-utama/sistem-pembayaran/ritel/kanal
layanan/QRIS/default.aspx
Dani, F. T. S., & Apriyanti, A. (2022). Pengaruh Word Of Mouth (WOM), Gaya Hidup
(Lifestyle), dan Harga Terhadap Kepuasan Penggunaan Jasa Layanan Sarahita Organizer
Di Kabupaten Ponorogo. SIMBA: Seminar Inovasi Manajemen, Bisnis, Dan Akuntansi, 4.
Davis, G. B. (2015). Kerangka Dasar: Sistem Informasi Manajemen. PT. Pustaka Binawan
Pressindo.
Dayan, M. T. (2020). Pengaruh Persepsi Konsumen, Gaya Hidup dan Kepercayaan terhadap
Penggunaan Aplikasi Pembayaran Digital. Jurnal Transaksi, 12(1), 40–50.
Faizani, S. N., & Indriyanti, A. D. (2021). Analisis Pengaruh Technology Readiness terhadap
Perceived Usefulness dan Perceived Ease of Use terhadap Behavioral Intention dari Quick
Response Indonesian Standard (QRIS) untuk Pembayaran Digital (Studi Kasus: Pengguna
Aplikasi e-Wallet Go-Pay, DANA, OVO. Journal of Emerging Information System and
Business Intelligence, 2(2), 85–93.
Fajri, A., Indriasih, D., & Indriyati, N. (2021). Pengaruh Inklusi Keuangan dan Literasi
Keuangan terhadap Kinerja UMKM Batik di Kabupaten Tegal. Permana: Jurnal
Perpajakan, Manajemen, Dan Akuntansi, 13(1), 108–123.
Fusilier, M., & Durlabhji, S. (2005). An Exploration of Student Iinternet Use in India: The
Technology Acceptance Model and The Theory of Planned Behaviour. Campus-Wide
Information Systems, 22(4), 233–246.
Ghozali, I. (2009). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Badan Penerbit
Universitas Diponegoro.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 23 (8th ed.).
Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ginantra, N. L. W. S. R., Simarmata, J., Purba, R. A., Tojiri, M. Y., Duwila, A. A., Siregar, M.
N. H., & Siswanti, I. (2020). Teknologi Finansial: Sistem Finansial Berbasis Teknologi
di Era Digital. Yayasan Kita Menulis.
Gorshkov, V. (2022). Cashless Payment in Emerging Markets: The Case of Russia. Asia and
the Global Economy, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.1016/j.aglobe.2022.100033
Haq, M. Z., Handoko, L. H., & Rasyid, A. A. (2023). Analysis of the Influence of Perceived
Benefits, Easiness and Risk on Students’ Interest in Using QRIS. Journal of Business
Management and Islamic Banking, 2(2), 189–210.
Hendratno, S. P. (2022). Analysis Of Factors Affecting Intention to Use E-Wallets During The
Covid-19 Pandemic. Internasional Journal of Contemporary Accounting, 4(1), 21–40.
JURNAL ...................................
ISSN: xxxx-xxxx (media online)
Istiarni, P. R. D., & Hadiprajitno, P. B. (2014). Analisis Pengaruh Persepsi Manfaat,
Kemudahan Penggunaan, dan Kredibilitas Terhadap Minat Penggunaan Berulang Internet
Banking Dengan Sikap Penggunaan Sebagai Variabel Intervening (Studi Empiris:
Nasabah Layanan Internet Banking Di Indonesia). Diponegoro Journal of Accounting,
(2), 1–10.