ANALISIS PENGARUH GAYA HIDUP DIGITAL, KEMUDAHAN TEKNOLOGI, PROMOSI, DAN MANFAAT CASHLESS TERHADAP PENGGUNAAN DIGITAL PAYMENT QUICK RESPONSE INDONESIA STANDARD (QRIS) OLEH MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI DAN BISNIS UNIVERSITAS BUNG HATTA

Authors

  • Lathifah Dalindra1 universitas bung hatta
  • Irwan Muslim2 universitas bung hatta

Keywords:

Digital lifestyle, technology ease, promotion, cashless benefits, QRIS

Abstract

This study aims to analyze the influence of digital lifestyle, technology ease, promotion, and
cashless benefits on the use of Quick Response Indonesia Standard (QRIS) among students of
the Faculty of Economics and Business, Bung Hatta University. The research employed a
quantitative approach with multiple linear regression analysis. A sample of 385 students was
determined using purposive sampling. The results indicate that partially, digital lifestyle,
technology ease, promotion, and cashless benefits have a positive and significant effect on
QRIS usage. Simultaneously, the four variables significantly affect QRIS usage with an F
value of 248.873 and a significance level of 0.000. The coefficient of determination (R²) of
0.821 shows that 82.1% of the variation in QRIS usage can be explained by the research model.
The most dominant factor is cashless benefits.These findings highlight that digital lifestyle,
technology ease, promotion, and cashless benefits play an essential role in encouraging QRIS
adoption among students.
 

References

Abdillah, A., Basuki, H., Santoso, W. I., Sukresna, I. M., & Indriani, F. (2024). Utilization of

Digital Banking Services for Generation Z Economic Sustainability. Research Horizon,

(4), 11–22.

Agustina, K. E., & Musmini, L. S. (2022). Pengaruh Pengetahuan, Kemudahan Penggunaan,

dan Kredibilitas Terhadap Minat Penggunaan Quick Response Code Indonesian Standard

(Qris) (Studi Pada Generasi Z Di Provinsi Bali). VJRA, 11(2), 2686–1941.

Akhyar, R. A., & Sisilia, K. (2023). Pengaruh Persepsi Manfaat Dan Persepsi Kemudahan

Terhadap Keputusan Penggunaan Pembayaran Digital Quick Response Code Indonesian

Standard (QRIS). Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(4), 3944–3953.

Alfani, R. S., & Ariani, K. R. (2023). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Risiko,

dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Menggunakan Uang Elektronik (QRIS). Jurnal

Ilmiah Edunomika, 8(1), 1–8.

Arikunto. (2019). Prosedur Penelitian. Rineka Cipta.

Astuti, R., & Hasbi, M. (2020). Pengaruh Gaya Hidup dan Word of Mouth Terhadap Keputusan

Pembelian Sepeda Pada Situasi Covid 19 Di Kota Medan. Jurnal Ecodemica: Jurnal

Ekonomi, Manajemen, Dan Bisnis, 127–135.

Aziz, M., Arifin, Z., Hwihanus, & Ratnawati, T. (2024). Pengaruh Sosial Budaya Persepsi

Kemudahan dan Kepercayaan Pedagang terhadap Minat Menggunakan QRIS sebagai

Metode Pembayaran Cashless. COMSERVA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian

Masyarakat, 3(10), 3960–3966.

Azzahroo, R. A., & Estiningrum, S. D. (2021). Preferensi Mahasiswa dalam Menggunakan

Quick Response Code Indonesia Standard (QRIS) sebagai Teknologi Pembayaran. Jurnal

JURNAL ...................................

ISSN: xxxx-xxxx (media online)

Manajemen Motivasi, 17(1), 10–17.

Bank Indonesia. (2019). Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS). Bank Indonesia.

https://www.bi.go.id/id/fungsi-utama/sistem-pembayaran/ritel/kanal

layanan/QRIS/default.aspx

Dani, F. T. S., & Apriyanti, A. (2022). Pengaruh Word Of Mouth (WOM), Gaya Hidup

(Lifestyle), dan Harga Terhadap Kepuasan Penggunaan Jasa Layanan Sarahita Organizer

Di Kabupaten Ponorogo. SIMBA: Seminar Inovasi Manajemen, Bisnis, Dan Akuntansi, 4.

Davis, G. B. (2015). Kerangka Dasar: Sistem Informasi Manajemen. PT. Pustaka Binawan

Pressindo.

Dayan, M. T. (2020). Pengaruh Persepsi Konsumen, Gaya Hidup dan Kepercayaan terhadap

Penggunaan Aplikasi Pembayaran Digital. Jurnal Transaksi, 12(1), 40–50.

Faizani, S. N., & Indriyanti, A. D. (2021). Analisis Pengaruh Technology Readiness terhadap

Perceived Usefulness dan Perceived Ease of Use terhadap Behavioral Intention dari Quick

Response Indonesian Standard (QRIS) untuk Pembayaran Digital (Studi Kasus: Pengguna

Aplikasi e-Wallet Go-Pay, DANA, OVO. Journal of Emerging Information System and

Business Intelligence, 2(2), 85–93.

Fajri, A., Indriasih, D., & Indriyati, N. (2021). Pengaruh Inklusi Keuangan dan Literasi

Keuangan terhadap Kinerja UMKM Batik di Kabupaten Tegal. Permana: Jurnal

Perpajakan, Manajemen, Dan Akuntansi, 13(1), 108–123.

Fusilier, M., & Durlabhji, S. (2005). An Exploration of Student Iinternet Use in India: The

Technology Acceptance Model and The Theory of Planned Behaviour. Campus-Wide

Information Systems, 22(4), 233–246.

Ghozali, I. (2009). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Badan Penerbit

Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 23 (8th ed.).

Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ginantra, N. L. W. S. R., Simarmata, J., Purba, R. A., Tojiri, M. Y., Duwila, A. A., Siregar, M.

N. H., & Siswanti, I. (2020). Teknologi Finansial: Sistem Finansial Berbasis Teknologi

di Era Digital. Yayasan Kita Menulis.

Gorshkov, V. (2022). Cashless Payment in Emerging Markets: The Case of Russia. Asia and

the Global Economy, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.1016/j.aglobe.2022.100033

Haq, M. Z., Handoko, L. H., & Rasyid, A. A. (2023). Analysis of the Influence of Perceived

Benefits, Easiness and Risk on Students’ Interest in Using QRIS. Journal of Business

Management and Islamic Banking, 2(2), 189–210.

Hendratno, S. P. (2022). Analysis Of Factors Affecting Intention to Use E-Wallets During The

Covid-19 Pandemic. Internasional Journal of Contemporary Accounting, 4(1), 21–40.

JURNAL ...................................

ISSN: xxxx-xxxx (media online)

Istiarni, P. R. D., & Hadiprajitno, P. B. (2014). Analisis Pengaruh Persepsi Manfaat,

Kemudahan Penggunaan, dan Kredibilitas Terhadap Minat Penggunaan Berulang Internet

Banking Dengan Sikap Penggunaan Sebagai Variabel Intervening (Studi Empiris:

Nasabah Layanan Internet Banking Di Indonesia). Diponegoro Journal of Accounting,

(2), 1–10.

Downloads

Published

2025-09-25