SINKRONISASI UNDANG-UNDANG NOMOR 25 TAHUN 2009 TENTANG PELAYANAN PUBLIK DALAM KAITANNYA DENGAN MALADMINISTRASI DALAM PELAKSANAAN PUTUSAN PENGADILAN TATA USAHA NEGARA

Authors

  • Dola Riza

Abstract

The decision of the administrative court implemented by unplugging and/or issue a decision on stateadministration. The activity in the law on public service known as administrative services. Nevertheless, there is still a lot going on maladministration inthe implementation of the decision of the administrativecourt. The problem in this research is 1) how synchronization law No. 25 of 2009 on publik public services in connection with maladministration in the implementation of decision of the administrative court, 2) how perspective of synchronization law No. 25 of 2009 on publik public services in connection with maladministration in the implementation of decision of the administrative court. This type of research is a normative legal research. Legal data used primary legal data, legal data secondary and tertiary legal data. Legal data collection techniques used are the study documents. Legal data analysis technique used is the tecnique of qualitative analysis. Based on the results of this study concluded that 1) No synchronization and harmonization between article 116 paragraph 3, paragraph 4 and paragraph 6 of the law on administrative court with article 34 d law on public service. 2) perspectives from the synchronization law on publik service and the law on administrative courts show that a good indicator of public services can not be met in the administrative services to implement the decision of the administrative court.

Keywords: Public Service, Administrative Courts, Maladministration

References

A. Buku-Buku

Bachsan Mustafa, 2001, Sistem Administrasi Negara Indonesia, Citra Adiya Bakti, Bandung.

Bambang Sunggono, 2013, Metodologi Penelitian Hukum, RajaGrafindo Persada, Jakarta.

Hendra Nurtjahto, Yustus Maturbongs dkk, 2013, Memahami Maladministrasi, Ombudsman Republik Indonesia, jakarta.

Indroharto, 1993, Usaha Memahami Undang-Undang Tentang Peradilan Tata Usaha Negara, Pustaka Sinar Harapan,Jakarta.

Litjan Poltak, 2006, Reformasi Pelayanan Publik, Bumi Aksara, Jakarta.

Ridwan HR, 2007, Hukum Administrasi Negara, RajaGrafindo Persada, Jakarta.

Rozali Abdullah, 2002, Hukum Acara Peradilan Tata Usaha Negara, RajaGrafindo Persada, Jakarta.

R. Wiyono, 2007, Hukum Acara Peradilan Tata Usaha Negara, Sinar Grafika, Jakarta.

Soerjono Soekanto dan Sri Mamudji, 2013, Penelitian Hukum Normatif Suatu Tinjauan Singkat, RajaGrafindo Persada, Jakarta.

Titik Triwulan T, 2011, Hukum Tata Usaha Negara dan Hukum Acara peradilan Tata Usaha Negara, Prenada Media Group, Jakarta.

B. Peraturan Perundang-Undangan

Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945.

Undang-Undang Nomor 5 Tahun 1986 Tentang Peradilan Tata Usaha Negara.

Undang-Undang Nomor 37 Tahun 2008 Tentang Ombudsman Republik Indonesia.

Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik.

Undang-Undang Nomor 51 Tahun 2009 Tentang Perubahan Kedua atas Undang-Undang Nomor 5 Tahun 1986 Tentang Peradilan Tata Usaha Negara.

Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2011 Tentang Pembentukan Peraturan Perundang-Undangan.

Undang-Undang Nomor 5 Tahun 2014 Tentang Aparatur Sipil Negara.

Peraturan Pemerintah Nomor 30 Tahun 1980 Tentang Peraturan Disiplin Pegawai Negeri Sipil.

Peraturan Pemerintah Nomor 96 Tahun 2012 Tentang Pelaksanaan Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik.

C. Sumber Lainnya

Ahmad Zainul Ihsan Arif, 2012, Manajemen pelayanan Publik, http://azia-fisip11.web.unair.ac.id/artikel_detail-48323-politik manajemen%20publik. html.

Erick. S. Holle, 2011, Pelayanan Publik Melalui Electronic Government Upaya Meminimalisir Praktek Maladministrasi Dalam Meningkatkan Public Service, Jurnal Sasi Vol. 17.No 3. Bulan Juli - September 2011.

Herry Wibawa, 2010, Pengawasan Ombudsman terhadap penyelenggara Negara dan Pemerintah, Program Pasca Sarjama Universitas Diponegoro, Semarang.

Ombudsman Republik Indonesia 2013, Laporan Tahunan 2013, Ombudsman Republik Indonesia, Jakarta.

Syafaat, 2011, Peran Ombudsman Republik Indonesia Dalam Hal Putusan Peradilan Tata Usaha Negara Tidak Dapat Dilaksanakan, Program Pasca Sarjana Universitas Andalas, Padang.

Downloads

Published

2015-12-30